Onboarding: de socialisatie van nieuwe medewerkers

Jannika Hagen / 15 maart 2018
Onboarding: de socialisatie van nieuwe medewerkers

In februari hebben wij onze pup Cooper opgehaald. Toen Cooper bij ons in huis kwam was ze 8 weken oud. Een nieuw huisje, weg bij haar broertjes en zusjes, een nieuw baasje; de eerste dagen moest ze behoorlijk wennen. En juist die eerste periode is zo belangrijk werd ons door de fokker verteld. Tot 12 weken zit ze namelijk in de socialisatieperiode: de blauwdruk voor het hondenleven. Alles wat in deze periode gebeurt zal ze als normaal beschouwen en niet bang voor zijn. Míts de indrukken positief zijn. Het zijn dan ook intensieve weken met veel aandacht voor de pup, haar laten ontdekken en helpen met leren. De socialisatieperiode is dus eigenlijk bepalend voor wat voor een hond jij de komende jaren bij je hebt wonen. Het vormt haar karakter en de band met ons als baasjes.

Waarom goede onboarding zo belangrijk isNee, je leest geen blog op de site van pets place. Ik noem dit voorbeeld omdat de socialisatieperiode mij aan het denken heeft gezet over het inwerken van nieuwe medewerkers. Ook wel met een mooier woord onboarding genoemd. De nieuwe medewerker is eigenlijk net als de pup uit zijn of haar veilige omgeving gezet en heeft vertrouwde werkprocessen en collega's moeten verlaten. Klinkt een beetje dramatisch hè? Maar zo is het wel. 'Zo'n eerste week is echt overleven', hoorde ik een vriend van ons laatst zeggen. En veel mensen ervaren een eerste week bij een nieuwe werkgever helaas ook zo. En dat terwijl juist deze periode zo belangrijk is om tot een duurzame arbeidsrelatie te komen.

Eigenlijk is de inwerkperiode de blauwdruk voor nieuwe medewerkers. Maar waarom is die eerste periode - de onboarding - nou nog meer zo belangrijk?

  • Een goed begin is het halve werkEen medewerker die goed en volledig is ingewerkt, is sneller van toegevoegde waarde voor de organisatie. Ze zijn namelijk sneller onderdeel van het team, kennen de processen en de mensen en voelen zich meer verbonden met de visie en missie van de organisatie. Tijd en energie investeren in deze periode betaalt zich dus zeker uit.
  • Een nieuw baasje is zo gevondenUit onderzoek van PWC blijkt dat 1 op de 3 nieuwe medewerkers binnen een jaar de organisatie verlaat. 22% daarvan verlaat de organisatie zelfs al binnen de eerste zes weken. Helemaal nu de arbeidsmarkt vooral in het voordeel van medewerkers is, zijn ze vertrokken voor je er erg in hebt. Het gras is al snel groener bij de buren en vooral de jongere generatie (millennials en generatie z) is niet bang om dat gras eens van wat dichterbij te bekijken.
  • Goede onboarding bespaart je een hoop geldWist je dat die medewerker die binnen een jaar vertrekt jou zo'n 21% van zijn of haar bruto jaarsalaris kost? Zonde! Helemaal als je je bedenkt hoeveel tijd en energie je in het inwerken hebt gestoken. Tel daar nog eens het geld bij op dat je kwijt bent voor de werving en selectie en het inwerken van een nieuwe medewerker ter vervanging.
  • Nieuwe medewerkers worden ambassadeursTevreden medewerkers vertellen hierover aan hun familie, vrienden en netwerk. 'Mijn nieuwe baan is echt fantastisch, alles is zo goed geregeld'. En dat is natuurlijk super goed voor het imago van jouw bedrijf en werkgeversmerk. En wie goed doet, goed ontmoet. Letterlijk. Want wie weet kent jouw nieuwste aanwinst wel nóg meer talent zoals hij of zij. Bij goede onboarding is de kans groot dat ze een goed woordje voor je doen bij vakgenoten en zo jou als werkgever promoten.
Wat we hiervan kunnen leren
Een goede relatie opbouwen met je nieuwe medewerkers en hen thuis laten voelen binnen de organisatie: dát is jouw doel met onboarding. Zodat de medewerker zo snel mogelijk waarde kan toevoegen voor jouw organisatie. Een belangrijke periode dus. Als die periode nou eens net zo serieus werd genomen als de socialisatieperiode bij puppy's, dan denk ik dat we veel minder vaak in het eerste jaar al afscheid moeten nemen van talent.

En misschien is dat talent niet zo schattig als puppy's, maar waardevol… dat zijn ze zéker!
Dit blog is geschreven door Jannika Hagen. Volg je haar al?
Made on
Tilda