Wat recruiters van Pixar kunnen leren

Wat recruiters van Pixar kunnen leren

Een aantal jaar geleden liep ik een gebouw in wat mijn leven zou veranderen. Eenmaal door de deuren heen kwam ik bij de receptioniste terecht die mij keurig vroeg om plaats te nemen. Na een kort telefoontje vertelde zij dat mijn gesprekspartners eraan kwamen. Intussen ging er van alles door mijn hoofd. Doe ik hier goed aan? Wie zijn de mensen tegenover mij? Waar kom ik terecht? Kan ik mijn telefoon pakken? Of staat dat raar? Wil ik hier eigenlijk wel werken? Zoals je misschien wel door hebt, ik zat hier voor een sollicitatiegesprek.

Pas jaren later kom ik erachter wat ik op dat moment miste en waarom ik mij niet helemaal op mijn gemak voelde. Ik wist welke werkzaamheden ik ging doen en wat ik daarvoor terug kreeg. Maar ik miste het allerbelangrijkst… beleving. Alle informatie die ik had kwam uit de vacaturetekst en die was opgebouwd uit feiten. Ik miste een verhaal. Een context waar ik mij mee kon identificeren. Zodat ik niet hoefde te twijfelen om weg te rennen of toch te blijven zitten, maar mij meteen al verbonden voelde met de organisatie.

 

Vertel verhalen

Als online marketeer met een HR achtergrond heb ik veel te maken met recruitmentcampagnes. En hoewel ik vaak hoor dat recruitment net marketing is, zie ik 1 ding dat in mijn ogen nog te weinig gebeurt in recruitment: verhalen vertellen. Hoe dat – in mijn ogen – wél zou moeten?

Laat je vacature leven met verhalen en laat het niet bij taken en de bijbehorende beloning.

Een levensgrote investering

Je kandidaat staat op het punt een groot deel van zijn leven te investeren. De enige bron die de kandidaat heeft is een lijstje met taken en beloningen. En dat is een beetje karig, vind je niet? Als recruiter is het belangrijk dat je het besef hebt dat je niet zomaar een baan aanbiedt, maar dat je echt een impact gaat maken op iemands leven. Je moet de kandidaat overtuigen een belangrijke beslissingen te nemen; namelijk veranderen van baan. Dit beslissingsproces kan je positief beïnvloeden door de kandidaat mee te nemen in een verhaal. Daar zit namelijk gevoel in en dát is het punt waar beslissingen worden genomen in het brein. Het is zelfs zo dat 65% van de verhalen die je vertelt wordt onthouden, tegenover 5% van de cijfers en feiten. Zo heb ik onlangs een campagne gedraaid voor een woman obstacle run. Alle advertenties die we online hebben gezet, stonden in het teken van girlpower en powervrouwen. Hiermee vertelden we een verhaal over sterke vrouwen en daarmee creëerden we een beleving rondom het event. De campagne leverde een zeer hoge engagement op. Ook hier bleek weer: met verhalen vertellen maak je een connectie met je doelgroep. Voor recruitment werkt het net zo. Voor het event wilde ik een klik op de aanmeldbutton en bij een vacature wil je een klik op de sollicitatiebutton.

 

De connectie met Pixar

Het bedrijf dat connectie met het publiek tot kunst heeft verheven is Pixar. Bij Pixar maken ze niet zomaar animatiefilms, maar animatiefilms die emoties oproepen. Hun films zijn bij een breed publiek zo’n succes, omdat er zo veel emotie en beleving in zit. Kijkers kunnen zich identificeren met het verhaal en dat maakt het zo sterk. Verhalen doen iets met mensen; dat is duidelijk. Daarom vind ik het vreemd dat je dit zo weinig terugziet in arbeidsmarktcommunicatie. Emotie en beleving overbrengen op het publiek is iets wat recruiters zeker nog van Pixar kunnen leren. Werksfeer, cultuur en verhalen maken vaak helemaal geen deel uit van de communicatie naar kandidaten. Hoe kan je je als sollicitant dan verbonden voelen? Ga als recruiter dus op zoek naar verhalen binnen jouw organisatie. Gebruik deze bijvoorbeeld op je werkenbij-site, als quotes in de vacaturetekst of op social media. Ga bij medewerkers (en jezelf) op zoek naar deze verhalen. Wat is opmerkelijk aan het bedrijf? Wat maakt de mensen blij? Wat is het dieptepunt geweest? Let bij het vertellen van verhalen op het volgende:

Maak het echt

Mensen houden van authenticiteit en hebben een goed afgestelde bullshitradar. Uit onderzoek blijkt dat ‘gewone’ medewerkers betrouwbaarder overkomen dan bijvoorbeeld een CEO. Zo gaf 60% van de bevraagde mensen aan mensen zoals zichzelf gemakkelijk te vertrouwen. Alle lagen van de organisatie hebben een verhaal te vertellen.

Toon je kwetsbaarheid

Succesverhalen roepen emoties op, maar kwetsbaarheid ook. Dit roept empathie op en daar voelen mensen zich meer verbonden mee. Hebben medewerkers hard geknokt om ergens te komen? Wees daar als organisatie trots op en deel dit verhaal.

Je medewerkers als ambassadeurs

90% van de mensen geeft aan earned media meer te vertrouwen dan paid media (bron: Handboek Content Strategie). Bij earned media wordt er door medewerkers/consumenten reclame gemaakt, bij paid media gebeurt dit (betaald) door het bedrijf zelf. Jij kan als recruiter zeggen dat het geweldig is om voor jouw organisatie te werken, maar veel beter is het als dit door medewerkers zelf verteld (en gedeeld) wordt. Dit komt een stuk geloofwaardiger over.

Maak het dus zo echt mogelijk en vertel het verhaal van jouw organisatie! Want zoals Matthew Luhn – animator bij Pixar – zegt: “In the end, people aren’t going to remember what you said, people are not going to remember what you did, but they are going to remember how you made them feel.”

Gebruik jij al bijzondere verhalen in je werving? Wil jij meer leren over storytelling in recruitment?

Happy hunting!

2018-05-20T08:43:44+00:00