Wat is een talent hacker?

Wat is een talent hacker en hoe houd je de juiste mindset

Als je een beetje thuis bent in marketingland dan heb je vast al wel van de term growth hacking gehoord. Growth hacking is vooral onder startups populair en komt dicht in de buurt van online marketing. Growth hacking is gericht op (online) groei van bedrijven en doet dit met een beperkt budget, op een creatieve manier en maakt vooral gebruik van data en tools. Gericht op groei dus. En dus gericht op zo veel mogelijk (relevante) klanten om die groei te realiseren. En daar zit de link met recruitment. Alleen hebben wij het niet over klanten, maar over kandidaten. Growth hacking is een manier van recruitment die nét even anders in elkaar steekt dan het traditionele recruitment. En – in mijn ogen – een stuk effectiever, goedkoper én leuker. Die manier van werven wordt ook wel talent hacking genoemd.

Volgens Nick Marsh is een talent hacker iemand die: tech, data en creatieve methodes inzet om effectief team samen te stellen.

Misschien ben je al – zonder dat er een naam aan hebt gegeven – een doorgewinterde talent hacker. Maar ik merk dat we ons soms nog wel eens door de waan van de dag laten leiden. Daarom een friendly reminder om die talent hacking mindset nog even aan te wakkeren. Deze 4 punten moeten er dan ook voor zorgen dat je die talent hacking mindset nooit uit het oog verliest.

 

Minder middelen, meer impact
En met middelen bedoel ik geld. Een duur ATS, dure programma’s die je helpen beter te werven, dure externe bureaus… Ik verbaas me soms behoorlijk over al het geld dat over de balk wordt gesmeten. Dat vind ik zonde en vooral niet nodig. Want geloof me: overal is wel een gratis tool voor. Ben je wat kleiner en overweeg je een ATS te implementeren? Dat is een behoorlijke uitgave. Als het (nog) niet nodig is, waarom gebruik je dan geen gratis planningstool zoals Trello? Ook hier kan je je hele recruitmentproces en bestanden in kwijt. En het leuke is: veel tools werken met elkaar samen. Zo kan je vast wel iets vinden die ervoor zorgt dat mailtjes automatisch gekoppeld worden met Trello. Het vergt wel wat uitzoekwerk, maar het kan je een hoop geld besparen én het werkt vaak een stuk beter. Wat me weer brengt bij die impact. Want uiteindelijk is dat waar je het voor doet. En als je het geld besteed aan de dingen waar je écht impact mee kunt maken, dan zit je volgens mij goed.

Probeer meer zelf
Een talent hacker en tools zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ga daar ook eens mee experimenteren. Zoek naar goede (gratis) tools voor recruitment en probeer eens of het voor je werkt. Post & pray werkt niet (meer), daar zijn we het allemaal mee eens. Maar duizenden InMails sturen is ook niet de oplossing. Je moet dus creatiever zijn. En je kunt meer dan je zelf denkt. Even een filmpje kijken op YouTube en je weet hoe je snel een infographic maakt of hoe je een video edit met gave animaties. En wist je dat je gratis je eigen chatbot kunt maken via Landbot? Je kunt écht veel meer zelf dan je denkt. En dat is dan weer makkelijker en goedkoper.

Wees creatief

Maar écht creatief. Doe eens iets wat anderen misschien niet durven. Creatief kun je zijn door je vooral te verdiepen in wat de doelgroep wil, doet én waar je doelgroep te vinden is. Als recruiter ben je niet hetzelfde type persoon als de kandidaten die je aantrekt. Daarom loop je al snel het gevaar dat je een beetje achter de feiten aan hobbelt. Is er bijvoorbeeld een gaaf nieuw platform? Dan moet je daar tegelijk met je doelgroep zijn. Of liever nog eerder. Dat kun je alleen als je je écht verdiept in je kandidaten. En dat kan dan weer alleen met oprechte interesse (vind ik). Want tools, hacks en data zijn allemaal leuk: maar oprechte interesse is denk ik wel een van de grootste talent hacks. Als je oprechte interesse hebt in je kandidaten weet je vanzelf wat ze willen en kun je veel gemakkelijker creatief zijn.

Evalueer

Elke dag een beetje beter worden: dat zou je motto moeten zijn. Blijven sleutelen aan resultaat betekent dat je altijd moet evalueren. Uiteindelijk zorgt dát ervoor dat je kleine aanpassingen kunt doen en zo je communicatie of proces weer optimaliseert. Doordat je veel dingen ‘gewoon’ probeert als talent hacker, kan het zomaar zijn dat je ook weer snel afscheid neemt van tools of een werkwijze. En aangezien je er niet te veel geld aan hebt uitgegeven (zie tip 1), is dat helemaal niet erg 😉

2018-05-23T09:21:05+00:00