De juiste mindset voor recruitment marketing

De juiste mindset voor recruitment marketing

Ik moet iets bekennen: ik eet van twee walletjes. En dat heeft alles met mijn man te maken. Nee, ik houd er niet een andere man op na. Wél een ander vakgebied. Mijn man – Dennis – is namelijk online marketeer. Of met een mooier – veel toffer woord – growth hacker. En die online marketing, dat is super interessant voor mijn vakgebied recruitment. Al denk ik dat ik dat geen één recruiter hoef te vertellen. Recruitment marketing is namelijk hot en happening in recruitmentland. Maar zitten we wel op de juiste weg? Ik zie termen voorbij komen als persona’s, conversie, data, doelgroep en noem maar op. Allemaal heel leuk en nuttig, maar ga je hiermee echt het verschil maken als recruiter? Ik denk het niet. Helemaal niet als ik dit door de bril bekijk die Dennis mij regelmatig op laat zetten. De growth hack bril dus, waar het vooral om de juiste mindset gaat. En er zijn een paar dingen die ik daarvan heb geleerd, waarvan ik zeker weet dat dit recruiters heel veel oplevert.

1. Experimenteer

Komen de beste ideeën echt van lange meetings, financiële plannen van 100 pagina’s en onderzoeken van een half jaar? Ik denk het niet. Om nog maar te zwijgen over het succes. Want misschien heb je na al dat werk wel een supergoed idee, maar wie zegt dat het een succes wordt? Veel beter is het om te experimenteren en gewoon maar eens te doen. Ook als iets nog niet helemaal af voelt. Dat is misschien een beetje spannend, maar werkt wel. Kijk bijvoorbeeld naar Sanoma: een groot bedrijf met allemaal papieren magazines. Om relevant te blijven in een wereld waarin alles online is, moesten ze wel met iets unieks komen. Daarom zijn zij met eigen medewerkers start-ups gestart en hebben zo in korte tijd wel 100 apps bedacht, ontwikkeld en gelanceerd. Of die 100 apps allemaal een succes worden? Waarschijnlijk niet. Maar als er ook maar 1 een wereldwijd succes wordt, ben je binnen. Je hebt in ieder geval 100 keer zoveel kans dan met je plan die volledig dichtgetimmerd is, maar waarvan je geen idee hebt of het aanslaat.

 

2. Data is goed, een verhaal is beter

Data is belangrijk, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar nog belangrijker is: wat ga je met die data doen? Matthew Luhn van Pixar zei het al eens: feiten en cijfers roepen geen emoties op, verhalen wel. Houd jij het vol om een uur lang alleen maar naar feiten en cijfers te luisteren? Of luister je toch liever naar een goed verhaal? Ik vermoed het laatste. Hetzelfde geldt voor recruitment waarbij je het verhaal van jouw employer brand wilt vertellen. Zowel data als verhalen zijn van groot belang. Data heb je nodig om te bepalen of je wel het goede verhaal vertelt. Data moet je vertrekpunt zijn en je verhaal dient als brug naar de persoon tegenover je, want op die manier bereik je pas echt iemand!

 

3. Always be learning

Dit slaat eigenlijk op 2 dingen: leren van wat je doet en altijd on top of your game blijven in je vakgebied. Het doet misschien pijn om de perfecte kandidaat te verliezen, maar zorg dat je altijd weet wáárom je hem of haar verliest. Daar kan data je dan weer bij helpen. Het is niet erg om af en toe fouten te maken, want daar leer je juist super veel van. Klinkt best cliché hè? I know! Maar het is echt waar. De 2e les hieruit is dat je altijd on top of your game blijft. Zo had ik laatst een gave tool voor mijn social media kanalen. Ik was er erg tevreden over, dus ik heb het premium account voor 30 dagen gekocht. Tot Dennis na 7 dagen zei dat hij een nóg betere tool had gevonden. Hoewel die eerste tool helemaal prima was, heeft hij toch gekeken of er in plaats van die 9 ook een 10 te krijgen was. Don’t settle for less dus. Net als Dennis zou je altijd op zoek moeten gaan naar manier waarop het beter, sneller en vooral gemakkelijker kan. En dat gemak, dat brengt me op het volgende punt…

 

4. Liever lui dan moe

Dennis is liever lui dan moe. Sorry Dennis, maar het is echt zo ;-). Gelukkig brengt dat ook heel veel voordelen met zich mee. Hij is namelijk altijd op zoek naar manieren waarop het sneller en makkelijker kan. Hij vond het uitwisselen van Word documenten bijvoorbeeld veel te veel gedoe. Dus vanaf nu gebruiken wij alleen nog maar Google docs, waarbij we samen in documenten kunnen werken. Onze bruiloft is volledig gepland in planningstool Trello, onze social media posts worden automatisch geupload en potentiële klanten worden automatisch – maar zeker wel persoonlijk – benaderd. Een tijdje terug kwam hij met een tool die blogs voor je schrijft. Je geeft deze tool een paar kernwoorden en hij maakt er een goed verhaal van. Je voelt ‘m misschien al aankomen, maar dat was dus géén succes. Zo probeert hij altijd met nieuwe dingen te komen waardoor we slimmer werken. Soms werkt het, soms niet. Als je dat doet als recruiter denk ik dat je een stuk effectiever kunt werken en meer tijd hebt voor wat je écht wilt doen: mensen verbinden. Ik pleit dan ook voor luie recruiters 🙂

 

5. Have fun

Ik kan me voorstellen dat je het soms zwaar hebt. Dat het niet altijd even gemakkelijk – en dus niet leuk – is om die juiste match te vinden. En toch denk ik dat plezier de allerbelangrijkste hack ooit is. Soms denk ik dat Dennis’ favoriete voetbalclub heeft gescoord als ik zijn ‘YEAH’ hoor, om er later achter te komen dat hij ‘gewoon’ iets gaafs heeft gelezen. Vind ik leuk. En ik denk dat recruiters zoveel gave dingen mee mogen maken, dat ze niet anders kunnen dan de hele dag blij zijn. Want zeg nou zelf, wat is er nou mooier dan recruitment?

 

2018-05-20T08:44:14+00:00