Blog 2018-05-21T18:52:02+00:00

Wat is een talent hacker?

Wat is een talent hacker en hoe houd je de juiste mindset Als je een beetje thuis bent in marketingland dan heb je vast al wel van de term growth hacking gehoord. Growth hacking is vooral onder startups populair en komt dicht in de buurt van online marketing. Growth hacking is gericht op (online) groei van bedrijven en doet dit met een beperkt budget, op een creatieve manier en maakt vooral gebruik van data en tools. Gericht op groei dus. En dus gericht op zo veel mogelijk (relevante) klanten om die groei te realiseren. En daar zit de link met recruitment. Alleen hebben wij het niet over klanten, maar over kandidaten. Growth hacking is een manier van recruitment die nét even anders in elkaar steekt dan het traditionele recruitment. En - in mijn ogen - een stuk effectiever, goedkoper én leuker. Die manier van werven wordt ook wel talent hacking genoemd. Volgens Nick Marsh is een talent hacker iemand die: tech, data en creatieve methodes inzet om effectief team samen te stellen. Misschien ben je al - zonder dat er een naam aan hebt gegeven - een doorgewinterde talent hacker. Maar ik merk dat we ons soms nog wel eens door de waan van de dag laten leiden. Daarom een friendly reminder om die talent hacking mindset nog even aan te wakkeren. Deze 4 punten moeten er dan ook voor zorgen dat je die talent hacking mindset nooit uit het oog verliest.   Minder middelen, meer impact En met middelen bedoel ik geld. Een duur ATS, dure programma’s die je helpen beter te werven, dure externe bureaus... Ik verbaas me soms behoorlijk over al het geld dat over de balk wordt gesmeten. Dat vind ik zonde en vooral niet nodig. Want geloof me: overal is wel een gratis tool voor. Ben je wat kleiner en overweeg je een ATS te implementeren? Dat is een behoorlijke uitgave. Als het (nog) niet nodig is, waarom gebruik je dan geen gratis planningstool zoals Trello? Ook hier kan je je hele recruitmentproces en bestanden in kwijt. En het leuke is: veel tools werken met elkaar samen. Zo kan je vast wel iets vinden die ervoor zorgt dat mailtjes automatisch gekoppeld worden met Trello. Het vergt wel wat uitzoekwerk, maar het kan je een hoop geld besparen én het werkt vaak een stuk beter. Wat me weer brengt bij die impact. Want uiteindelijk is dat waar je het voor doet. En als je het geld besteed aan de dingen waar je écht impact mee kunt maken, dan zit je volgens mij goed. Probeer meer zelf Een talent hacker en tools zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ga daar ook eens mee experimenteren. Zoek naar goede (gratis) tools voor recruitment en probeer eens of het voor je werkt. Post & pray werkt niet (meer), daar zijn we het allemaal mee eens. Maar duizenden InMails sturen is ook niet de oplossing. Je moet dus creatiever zijn. En je kunt meer dan je zelf denkt. Even een filmpje kijken

De juiste mindset voor recruitment marketing

De juiste mindset voor recruitment marketing Ik moet iets bekennen: ik eet van twee walletjes. En dat heeft alles met mijn man te maken. Nee, ik houd er niet een andere man op na. Wél een ander vakgebied. Mijn man – Dennis – is namelijk online marketeer. Of met een mooier – veel toffer woord – growth hacker. En die online marketing, dat is super interessant voor mijn vakgebied recruitment. Al denk ik dat ik dat geen één recruiter hoef te vertellen. Recruitment marketing is namelijk hot en happening in recruitmentland. Maar zitten we wel op de juiste weg? Ik zie termen voorbij komen als persona’s, conversie, data, doelgroep en noem maar op. Allemaal heel leuk en nuttig, maar ga je hiermee echt het verschil maken als recruiter? Ik denk het niet. Helemaal niet als ik dit door de bril bekijk die Dennis mij regelmatig op laat zetten. De growth hack bril dus, waar het vooral om de juiste mindset gaat. En er zijn een paar dingen die ik daarvan heb geleerd, waarvan ik zeker weet dat dit recruiters heel veel oplevert.

Wat recruiters van Pixar kunnen leren

Wat recruiters van Pixar kunnen leren Een aantal jaar geleden liep ik een gebouw in wat mijn leven zou veranderen. Eenmaal door de deuren heen kwam ik bij de receptioniste terecht die mij keurig vroeg om plaats te nemen. Na een kort telefoontje vertelde zij dat mijn gesprekspartners eraan kwamen. Intussen ging er van alles door mijn hoofd. Doe ik hier goed aan? Wie zijn de mensen tegenover mij? Waar kom ik terecht? Kan ik mijn telefoon pakken? Of staat dat raar? Wil ik hier eigenlijk wel werken? Zoals je misschien wel door hebt, ik zat hier voor een sollicitatiegesprek.